אהרן ברק: מיהו יהודי (בג"ץ)

רוב הישראלים לא באמת מתעניינים בשאלה "מיהו יהודי". רוב הישראלים לא עומדים להתרגש מהחלטת בג"ץ בעניין זה, שתינתן בערך בעוד שנה וחצי. ורוב הישראלים לא ינחמו את אהרן ברק על כך שהעליון ידון ב"מיהו יהודי" רק לאחר שברק כבר יפרוש מבית המשפט. כי רוב הישראלים כבר למדו לחיות בתוך עסקות כוחניות ומשתנות עם פוליטיקה של הדת ועם תקנות מתחלפות בכל הנוגע לגיור, לרישום זהות ולאום של משרד הפנים, לנישואים אזרחיים, לקבורה דתית, ל"ישראלי" במקום "יהודי". למדו לחיות וחיים לא רע כציבור: עוגמת הנפש הינה נחלת יחידים שלא נקברו, לא גוירו, לא נישאו ועוד. לשאלה "מיהו יהודי" אין כבר באמת מפלגה או תנועה. לא מרצ, לא מפ"ם, לא הליגה נגד כפייה דתית, לא הכנענים. בערך עד אמצע שנות השישים "מיהו יהודי", על נגזרות הנושא, הסעיר כאן את הרוחות, איים על יציבות הממשלה, אולי אף על יציבות הממשל, כי עליו נשענה שאלת הזהות היהודית–ישראלית. מי אנחנו: אומה יהודית עתיקה שאף אחריתה יהודית, או יהודים שנולדו כאן מחדש כישראלים? האם הישראליות הצעירה צברה תכונות ומאפיינים של אומה, עד שניתן להתייחס ברצינות ל"אומה ישראלית"? האם הגיור הינו אורתודקסי בלבד, ולא רפורמי, כי הדת בהופעתה השמרנית היא נציגת "היהודי האמיתי"? בשנת 1958 פרץ פולמוס "מיהו יהודי". בשנת 1962 התנהל משפט רופאייזן. בשנת 1968 פרשת דניאל שליט. השופט משה זילברג (העליון) קבע: "רק פתי יאמין כי אנו יוצרים כאן תרבות חדשה… אם יאבה ואם ימאן קשור הוא בטבורו אל היהדות ההיסטורית" (בג"ץ רופאייזן). והנה לאחרונה העניין מתעצם מעט עם ערעור של קבוצת גרים על ההגמוניה של הגיור האורתודוקסי ועם עתירה של שולמית אלוני, יהושע סובול, אורי אבנרי ונוספים בעניין "ישראלי ולא יהודי". בתחילה נדמה היה (לפחות לי) שאהרן ברק יבחר לסיים את כהונתו בעליון מבלי לפסוק מיהו יהודי. ונדמה היה כי אם יפסוק הרי פסיקתו תהיה ברוח משה זילברג הנ"ל ("רק פתי וגו'"). מדוע? כי לפי עדותו העצמית של ברק, השנים הפורמטיביות שלו, היינו השנים שבהן עוצבה תשתית אישיותו, היו שנותיו כילד בגטו. והדעת נותנת שהשנים בגטו הניבו עמדה המצדדת ביהדות ההיסטורית (השמרנית) כמייצגת הסמכותית של היהדות. אבל לא נדע. כי כשהדיון ב"מיהו יהודי" יגיע, אהרן ברק כבר יהיה נשיא לשעבר. וכך נמנעה מאיתנו הישראלים אחת החוויות השיפוטיות, הרגשיות והאינטלקטואליות החריפות ביותר שידענו: ברק ו"מיהו יהודי". ומדוע הישראלים בעצם אדישים לדיון הזה, שרק לפני כ–45 שנה טלטל אותנו (רופאייזן–שליט)? כי החיים הישראליים התרפטו. הרוח הישראלית נקלשה. מה יותר מעניין בישראל של היום: מיהו יהודי או החזרת מס בולים על קניית רכב בין השנים 2005-2002? מס בולים.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

עוד באותו עניין: