חוק השבות. בין קליינר לג'ויס

מיכאל קליינר נגד חוק השבות. נסים דהן, אשר אוחנה ואליהו סוויסה בעד ההצעה של קליינר: אדם שסבו היה יהודי יוכל לעלות לארץ רק יחד איתו (עם סבו). משהו כזה. קליינר וש"ס מחזירים אותנו לאחור, 44 שנה לאחור, לפולמוס "מי הוא יהודי" 58', למשפט-רופאייזן, לבג"ץ-שליט, למשאל '100 חכמי ישראל' (מהזז ובורלא עד הרב יוסף כהנמן והרב יוסף קאפח).השאלה "מי הוא יהודי" נכרכה בשאלה "מה הוא יהודי": היהודים הם אומה רוחנית? עם עולם? סוכני החסד האלוקי בעולם? לאום טריטוריאלי? קבוצה דתית? פדרציה של קהילות שלהן גם 'מגמות סותרות'? מה הם 'כלל ישראל' ו'כנסת ישראל': מושגים מדוייקים משפטיים, או מושגי נחמה, מישאלת לב, שפה, זהות דתית? היהודי הוא חרדי הנמצא מ'חוץ להיסטוריה', או ציוני שכל מגמתו 'לחזור להיסטוריה'?ואז ב- 58', גרשום שלום הזכיר לנו שליאופולד בלום, גיבורו היהודי של "יוליסס" (ג'ימס ג'ויס), הוא יהודי רק לפי יחס הסביבה האירית כלפיו, אבל לא לפי ההלכה, בהיות אמו גויה, ובהיותו מגורש מכל יהדות. אירוניה (סאטירה) דקה של גרשום שלום, איש רוח. ובכן? הפקדת חוק השבות ושאלת "מי הוא יהודי" בידי קליינר, דהן, אוחנה, סוויסה, שנעורו לכך ממצוקת 'סל הקליטה', ועם חשיפתם של כמה אלפי גויים שהמציאו לעצמם 'סבא יהודי' (מת) – היא, בעיני, פארודיה פנים-יהודית עזה: 'מי הוא יהודי' עובר מהאינטלקט של ההיסטוריונים המודרניים שמעון דובנוב ושמואל אטינגר, אל מיכאל קליינר. עובר מ'ההיסטוריה' אל 'מאה אוקראינים שרימו את המדינה שסבא שלהם היה יהודי'. אבל, אלה חיינו היהודיים (כולל הסבא החי): בין ההיסטוריה לתקציב סל הקליטה.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

עוד באותו עניין: